28 June 2010

KENDURI ARWAH......

2 ari yg lepas aku pulang ke kampung.....rse cm lme gler xblk....padahal bru sbulan lbh je....mmg rndu gler kt owg2 kt kg....sppu2,m.cik2,p.cik2.....ble de kenduri cmni bru la leh jmpe sume.....tp xckup ag korumnye sbb dowg de tugas masing2 yg xleh nk dielakkan...

ble da jmpe rmai2 cmni mcm2 la yg nk disembangkan.....n aku blaja cmne nk wt char kueh tiaw dr m.jang aku.......haha.....semangat gler aku pg cri brg2 tuk mbuat char kueh tiaw....

sbnrnye sng je care2 nk mbuatnye.....

bahan-bahan yg diperlukan...

1. of coz kueh tiaw......(nk lg besh cri kueh tiaw yg halus2 tu)
2. telur (ikut suke nk byk mne...lg byk lg sdp)
3. kerang (ikut suke nk byk mne)
4. udang
5. sos tiram
6. kicap
7. taugeh
8. daun kucai
9. kiub pati ayam secukup rase
10. petis udang
11. cili kisar dikisaar hancur
12. bawang putih dicincang halus

cara-caranya.....

1. rebus kerang dlu....n rebus gk kepala udang....leh gne tuk wt kuah nye nnti....
2. tumis bwg putih....ble da nek bau,msukkn cili kisar td n tumis smpai nek mnyk....
3. msukkn air rebusan kepala udang td...kalo xckup leh campur air masak....tggu smpai mndidih....msukkn skali udang....
4. telur td tu dikacau n petua cmpur sket air kt dlm telur tu...spya kembang....
5. ble air da mndidih leh msukkn petis udang,kicap n sos tiram scukup rse...xlupe jgk kiub pati ayam....
6. da msukkn sume bhn2 td,leh msukkn telur yg da dikacau td....
7. kalo kurang perasa leh ar tmbh grm n gula...scukup rse je...
8. ble rse2 da sdp tu leh ar msukkn kueh tiaw,kerang,taugeh n kucai.....
agk2 da empuk tu leh ar diangkat n dhidang.......

senang je kn...pas ni aku akn cbe try wt sndri..hahaha.....mmg sonok skali skala blk kg....

kenduri ni pn bejalan ngn lancar....disebabkn p.cik2 sume berlainan arah, aku pn mnx tolong my syg tuk anta aku pulang....thnx a lot.....i'm happy today.....

ermmmm...mate ni sgt mgntuk......rse cm nk pejam kejap....

ok la....caw bedah.....

No comments:

Post a Comment

ask me.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...